ห้องเรียนเสมือนจริง : โอกาสและความท้าทายสำหรับการศึกษาของประเทศไทย

กาญจน์มนัส หมื่นสังข์

Abstract


โลกแบบ Metaverse คือ โลกที่เราเชื่อมต่อเราเข้ากับเทคโนโลยีต่าง ๆ (Multi-Technology) เพื่อช่วยให้เราเข้าสู่โลกเสมือนได้และได้ประสบการณ์ที่เหมือนจริงที่สุด โดยประกอบไปด้วย 5 เทคโนโลยีหลัก ได้แก่ Virtual World หรือ โลกเสมือนจริง คือ โลกที่ตั้งอยู่บนระบบเครือข่ายคอมพิวเตอร์หรืออินเทอร์เน็ต ไม่ใช่สถานที่ที่มีอยู่จริงทางกายภาพ ที่เชื่อมกันไว้ด้วยความเชื่อและเทคโนโลยีบางอย่าง โดยคำที่เรามักจะได้ยินกันบ่อย ๆ ก็คือ “สังคมเสมือน” หรือ “ชุมชนเสมือนจริง” (Virtual Community)...


Full Text:

PDF

References


Ahmet Erol. (2023). Metaverse/Meta-Education Belief Scale. Malaysian Online Journal of Educational Technology. 11(2): 94-107.

Chanchai Phanthongwiriyakul. (2021). Special article: Metaverse, an advanced virtual world for learning. Krungthep Business newspaper news: Khon Kaen University.

Charoenwong, Z., Keskomon, T. and Tamsat, A. (2018). “Virtual Classroom in Teaching and Learning for Nursing Students in Digital Age”. Journal of The Royal Thai Amy Nurses 19(2): 120-128.

Chayanit Saleephol, (2022). Metaverse: Into the Eduverse How will education change the day the Metaverse arrives?. Accessed from: [online]. https://missiontothemoon.co/metaverse-education/ (Research date : 15 Mar. 2023.).

Educational Dealer. (2022). The Metaverse is coming to education. The Magazine for people who sell to teachers, parents and schools. Jun-28. 2022

Gwo-Jen Hwang. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. Computers and Education: Artificial Intelligence 3 (2022).

Kirz internet Thailand. (2010). Metaverse, technology from reality. to the virtual world. Access from : [Online]. : https://kirz.com/EN/blog-detail/Metaverse-Technology from Reality-To Virtual World, 2022. (Research date : 17 March 2023.)

Marini, Arita. (2022). Mobile Augmented Reality Learning Media with Metaverse to Improve Student Learning Outcomes in Science Class. International Journal of Interactive Mobile Technologies. 16(7). 99-115.

Metaverse Journalism. (2021). Classroom Metaverse. Accessed from: [online]. http://www.thaiall.com/metaverse/ (Research date : 17 Mar. 2023).

Orawee Intharapladecha (2021). Meta Verse Classroom, an online classroom of the virtual world. Article, Starfishlabz. Accessed from: [online]. https://www.starfishlabz.com/blog/1055-metaverse-classroom-ห้องเรียนออนไลน์แห่งโลกเสมือน (Research date : 15 Mar. 2023).

Reza Rachmadtullah. (2023). Elementary school teachers’ perceptions of the potential of metaverse technology as a transformation of interactive learning media in Indonesia. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies. 6(1). 128-136.

Somkiat Wutthamapiwat et al. (2022). Study of Thai literature by using supernatural powers. Journal of Dharma Research, 5(2) (July-December 2022)

The Globe and Mail. (2020). How 5G will help make classrooms smarter. Special to The Globe and Mail. May-26. 2020.

Simon Elias Bibri. (2022). The Social Shaping of the Metaverse as an Alternative to the Imaginaries of Data-Driven Smart Cities: A Study in Science, Technology, and Society. Smart Cities 2022, 5, 832–874. https://doi.org/10.3390/smartcities5030043

XR Guru Immersive lea¬rning hub. (2022). Education in the Metaverse- Transform Learning Experiences with Immersive Technology. Feb-21.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.