ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมผู้บริโภคฉลากสิ่งแวดล้อมบนผลิตภัณฑ์ FMCG ในเขตกรุงเทพมหานคร ประเทศไทย

ริคุ ซานเทอรี นัมมิ, สุทธินันทน์ พรหมสุวรรณ

Abstract


ผลิตภัณฑ์และบริการที่เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อมมีความต้องการเพิ่มมมากขึ้นโดยเฉพาะอย่างยิ่งในอุตสาหกรรมสินค้าอุปโภคบริโภคที่เคลื่อนไหวเร็ว (FMCG) และมีการนิยมใช้ฉลากที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมเพิ่มสูงขึ้นทั่วโลก เนื่องจากผู้บริโภคและผู้กำหนดนโยบายหันมาให้ความสนใจกับการตระหนักรู้ด้านสิ่งแวดล้อมและความยั่งยืน ผู้ผลิตและผู้กำหนดนโยบายจำเป็นอย่างยิ่งที่จะต้องเข้าใจว่าฉลากสิ่งแวดล้อมมีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภคอย่างไร โดยเฉพาะสำหรับสินค้าอุปโภคบริโภคที่เคลื่อนไหวอย่างรวดเร็วนั้นยังไม่ทราบแน่ชัด งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด  ทัศนคติและการรับรู้ต่อการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ การรับรู้คุณค่าที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมผู้บริโภคฉลากสิ่งแวดล้อมบนผลิตภัณฑ์ FMCG...

Full Text:

PDF

References


Abdal, A., & Suman, F. (2022). Industry 4.0 and green sustainable manufacturing: A smarter

and effective process management. Journal of Mountain Research, 17(1), 67-72.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.

Alamsyah, D. P., Othman, N. A., Setiadi, A., Mazia, L., & Hanafiah, R. M. (2021). The effects of customer perceived value and perceived innovation on green products. Management Science Letters, 1407–1414.

Braimah, M. S., Amoako, G. K., Abubakari, A., Ampong, G. O. A., & Ofori, K. S. (2023).

Green perceived value and consumer attitudes in the light of the SDGs: A replication study from a developing economy. Retrieved from https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/SBR-03-2022-0088/full/html

Cammarelle, A., Bimbo, F., Lombardi, M., & Viscecchia, R. (2021). Health and eco-innovations in food packaging. Sustainable Packaging, 31–70.

Cheema, S., Durrani, A. B., Khokhar, M. F., & Pasha, A. T. (2015). Influence of green marketing mix and customer fulfillment: An empirical study. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), 24(6), 168-177.

De Winter, J.C.F. and Dodou, D. (2010) The Driver Behavior Questionnaire as a Predictor of Accidents: A Meta-Analysis. Journal of Safety Research, 41, 463-470.

Delmas, M., & Grant, L. (2014). Eco-labeling strategies and price-premium: The wine industry puzzle. Business and Society. 53(1), 6-44.

Gani, Dr, S. H. (2021). Purchase intentions and consumers attitude towards environment: A study of eco-friendly products in FMCG sector. Arab Journals Platform. Retrieved from https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aja/vol37/iss3/10

Gilg, A. W., Barr, S., & Ford, N. (2005). Green consumption or sustainable lifestyles? Identifying the sustainable consumer. Futures 37(6),481–504.

Gonzalez, D. A. H. (2020). Intrinsic and extrinsic factors that influence consumers’ intention and purchase behavior: The case of eco-labeled dairy products. Pontificia Universidad Católica del Perú. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.12404/16740

Hutcheon, M., Maharaj, S., Kalagna, K., & Plattner, M. (2021, June 23). Consumers expect brands to address climate change. WSJ. Retrieved from https://deloitte.wsj.com/cmo/2021/04/20/consumers-expect-brands-to-address-climate-change/

Hwang, J., Park, Y., & Kim, Y. (2016). Why do consumers respond to eco-labels? The case of Korea. Springer Plus, 5(1). Retrieved from https://doi.org/10.1186/s40064-016-3550-1

Jain, S. K., & Kaur, G. (2004). Green marketing: An attitudinal and behavioural analysis of Indian consumers. Global Business Review, 5(2), 187-205.

Junaedi, M. F. S. (2007). The role of consumer’s knowledge and emotion in ecological issues: An empirical study on green consumer behaviour. Gadjah Mada International Journal of Business, 9(1), 81–99.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management (14th ed.). Pearson Education.

Mahmoud, T. O. (2018). Impact of green marketing mix on purchase intention. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 5(2), 127–135.

Malmqvist, T. (2022) More consumers are serious about climate change. Are business and government listening? Retrieved from https://www.greenbiz.com/article/more-consumers-are-serious-About-climate-change-are-business-and-government-listening

Moisander, J. (2007). Motivational complexity of green consumerism. International Journal of Consumer Studies, 31, 404-409.

Saltaji, I. M. F. (2013). Corporate governance relations with corporate sustainability. Internal Auditing & Risk Management, 2(30), 1-12.

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2006). Consumer behavior. London: Prentice Hall.

Schils, L. (2022). How shoppers cope with inflation and FMCG master behavior change. GfK. Retrieved from https://www.gfk.com/insights/article-how-shoppers-cope-with-inflation-and-fmcg-master-behavior-change

Thøgersen, J. (2021, December). Consumer behavior and climate change: consumers need considerable assistance. Current Opinion in Behavioral Sciences, 42, 9–14.

Usrey, B., Palihawadana, D., Saridakis, C., & Theotokis, A. (2020). How downplaying product greenness affects performance evaluations: Examining the effects of implicit and explicit green signals in advertising. Journal of Advertising, 49(2), 125–140.

Wangari, N. M. (2018). Consumer Behavior and Marketing Mix Factors in the Purchase of Fast Moving Goods in Large Supermarkets in Nairobi County. University of Nairobi.

Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52, 2-22.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.